Mål: At give
eleverne en alternativ metode til løsning af geometriopgaver.
Indhold:
Eleverne introduceres til geometriværktøjet i TI-nspire. Konstruktion af
figurer ud fra givne mål ved hjælp af linjestykker, cirkler og drejning vises
for eleverne. Derefter øver eleverne konstruktioner på egen hånd under
vejledning.
Evaluering/opsamling:
Geometrisk konstruktion giver fagligt svage elever mulighed for at løse
geometriopgaver, som de ellers ville give op overfor, hvis de skulle besvare
opgaverne ved hjælp af trigonometriske formler. Fagligt stærke elever får et
værktøj, hvor de kan eksperimentere med geometriske sammenhænge og de kan bruge
værktøjet til at kontrollere deres trigonometriske beregninger.
Generelle overvejelser: Eleverne kan med fordel starte med opgaver, som de tidligere har løst ved beregning. Man kan også lave geometriske konstruktioner ovenpå billeder, kort mm. Derved kan man for eksempel bruge værktøjet i forbindelse med et forløb om triangulering.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar